Support independent journalism in Central & Eastern Europe.
Donate to TOL!

× Learn more
No, thanks Photo: Abbas Atilay
 
back  |  printBookmark and Share

Management Purging Slovak Public Broadcaster of Experienced Journalists

Concerns about politically charged leadership look well-founded amid resignations and protests. From the International Press Institute. by Benjamin Cunningham 24 April 2018

When Jaroslav Reznik took over as general director of Radio Television Slovakia (RTVS) in August 2017 there was ample reason for concern. His turn-of-the-century experience leading Slovak Radio under semi-authoritarian strongman Vladimír Meciar, and his more recent decision to forge an alliance with Russian propaganda outlet Sputnik while he led the state-owned TASR newswire, were among the biggest red flags. Adding to the alarm was a politically charged appointment process that saw the conservative nationalist Slovak National Party (SNS) advocate Reznik’s candidacy against an incumbent, Vaclav Mika, who was widely praised for having bolstered public media’s news prowess.

 

In the months since, Reznik “has been delivering” for his political backers”, Rasto Kuzel, of the Bratislava-based media monitoring NGO Memo 98, said in an interview. “It was only a matter of time. I have no illusions, most of the government does not understand the role of public service media.”

 

After a brief honeymoon period, one of Reznik’s first major moves was to cancel the country’s only serious investigative reporting television show, Reporteri. More recently, there has been a slow purge of experienced journalists as RTVS managers have also been replaced with former public relations officials from government ministries. The current head of television news, Vahram Chuguryan, was formerly the spokesman for Eustream, the company overseeing the pipeline transiting Russian natural gas passing through Ukraine and via Slovakia to the rest of Europe. Earlier this month, Olga Bakova, a former Washington D.C. correspondent who has since headed the foreign news desk, was ousted. Bakova was told her editor job was being eliminated; when she declined a lesser position, she was fired.

 

Image honoring Jan Kuciak's memory, via VMIdea/Facebook.

 

“I was too honest in my criticisms”, Bakova told the International Press Institute (IPI). “There are people who have already left and others who are on their way out.”

 

Previously, Reznik fired two radio broadcasters who had been critical of an SNS member of parliament. In recent days the resignations have piled up, Tibor Buza, RTVS’s program director, announced his departure on 6 April. “Sometimes it’s easy to know when it’s time to go”, he told the daily Sme. Moderator Gabriela Kajtarova quit this week. In a sign of the general chaos engulfing the broadcaster, Reznik’s own appointees as head of news and head of television news quit in February.

 

The tumult comes at a key time in Slovak politics. Robert Fico, the longtime prime minister, resigned in mid-March. Though a government reshuffle has temporarily preserved the existing three-party coalition comprised of Fico’s Sme party, the SNS and the center-right Most-Hid, public discontent remains high. Fico left office amid weeks of protests that drew tens of thousands of people to the streets in the wake of the execution-style murders of journalist Jan Kuciak and his fiancee, Martina Kušnirová. Their shocking deaths have renewed focus on high-level government corruption as well as exposed ties between state officials and the Italian ‘Ndrangheta mafia group.

 

In highly symbolic move, RTVS banned journalists from wearing pins bearing the motto #AllForJan, which pays tribute to Kuciak and has been the rallying cry during the recent protests. This, in combination with Bakova’s ouster, prompted 60 journalists from RTVS to sign a petition.

 

“We are fighting with the mistrust we feel towards our superiors, towards their intentions and skills,” the letter read. It highlighted specifically “the elimination, degrading and re-assigning of professionals who express criticism towards management.”

 

“We reject the pressure from management to artificially balance reports and debates with people who flirt with disinformation or that have no expertise in the field,” the journalists added.

 

Reznik responded by attributing the letter to a “radical, young core” of journalists who lack experience, and went on to accuse the signatories of “taking audiences hostages and pointing to an outside enemy.” Though public backlash has since led Reznik to promise he would reinstate the canceled Reporteri show in the fall, it is less clear whether there will be enough professional journalists to adequately produce its trademark investigations.

 

“You don’t just find people of this quality on the street. It is a total waste of potential,” Kuzel said. “The idea is to replace them with people who will not make a fuss.”

Benjamin Cunningham is a correspondent for the International Press Institute, on whose website this article originally appeared. Reprinted with permission of IPI.
back  |  printBookmark and Share

TOL PROMOTION

Transitions magazine = Your one-stop source for news, research and analysis on the post-communist region.

 

Sign up for the free TOL newsletter!

 

MULTIMEDIA PROJECTS

Moldovan diaries

The Moldovan Diaries is a multimedia, interactive examination of the country's ethnic, religious, social and political identities by Paolo Paterlini and Cesare De Giglio.

This innovative approach to story telling gives voice to ordinary people and takes the reader on the virtual trip across Moldovan rural and urban landscapes. 

It is a unique and intimate map of the nation.

RELATED ARTICLES

© Transitions Online 2018. All rights reserved. ISSN 1214-1615
Published by Transitions o.s., Baranova 33, 130 00 Prague 3, Czech Republic.