Support independent journalism in Central & Eastern Europe.
Donate to TOL!

× Learn more
No, thanks Photo: Abbas Atilay
 
back  |  printBookmark and Share

Moscow Livid as Latvia Expels Journalists

Riga says the two TV reporters posed a threat to national security. 8 January 2018

Russia has threatened retaliation for Latvia’s expulsion of two Russian journalists.

 

On Thursday, Olga Kurlayeva, from Russia’s national broadcaster VGTRK, was ordered to leave Latvia within 24 hours. The journalist said the authorities told her she posed a threat to national security, RFE/RL reports.

 

Her husband, Anatoly Kurlayev, a reporter with the TV Centr station run by the city of Moscow, was detained and deported from Latvia soon after he arrived on 1 January, according to RT.

 

In a statement to the media that was later posted on Facebook, Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova (pictured) accused the European Union of tacitly backing the expulsions.

 

"It is absolutely obvious that the Latvian authorities with the silent support of Brussels pursue the objective of fully clearing the country’s information space of unwanted media," Zakharova said, cited by RT.

 

Anatoly Kurlayev later said he was expelled because he was on a document signed by the Latvian interior minister declaring that he had been banned from entering Latvia since 2015.

 

Latvia blacklisted 100 people for different reasons in 2017, including an "unfriendly attitude" toward the country and its people, Interior Minister Rihards Kozlovskis confirmed on 3 January.

 

The government has not made the list public, citing confidentiality issues, according to RFE/RL.

 

On Friday, the same day Zakharova called on the OSCE’s media freedom envoy Harlem Desir to take “specific steps” concerning the deportations, Desir in a letter to Latvian authorities noted that “OSCE participating States have committed themselves to facilitating the work and accreditation of journalists coming from other OSCE States.”

 

Desir also stressed that the “reasoning for such restrictive actions in both cases lacks transparency and remains unclear," an OSCE statement said.

 

 

 

  • Latvian authorities suspended the local domain address of Russian state-funded news organization Sputnik in 2016. The site quickly reappeared with a .com address. RT also ran into difficulties when it sought to establish a branch in Latvia in 2016.

 

Compiled by Kate Syme-Lamont

back  |  printBookmark and Share

TOL PROMOTION

--  Announcement: Debunking Disinformation: A Training Program for Czech Journalism Students - Become An Expert Fact Checker and Hoax Buster!

 

Date: March 12, 2018 – July 1, 2018

The course is for free and TOL will cover all travel expenses for attendees. Applicants should be from a master’s program (or in the final years of their studies), either in journalism or media studies, or other relevant fields such as political science, security studies, international relations or other. One of the main selection criteria will be a proven motivation to use the acquired skills in practice. While much of the instruction will be in Czech, fluent English is a requirement.

 

Apply or check our website for more info. Deadline is January 31, 2018.

Support is provided by the U.S. Embassy in Prague.


MULTIMEDIA PROJECTS

Moldovan diaries

The Moldovan Diaries is a multimedia, interactive examination of the country's ethnic, religious, social and political identities by Paolo Paterlini and Cesare De Giglio.

This innovative approach to story telling gives voice to ordinary people and takes the reader on the virtual trip across Moldovan rural and urban landscapes. 

It is a unique and intimate map of the nation.

RELATED ARTICLES

© Transitions Online 2018. All rights reserved. ISSN 1214-1615
Published by Transitions o.s., Baranova 33, 130 00 Prague 3, Czech Republic.