Support independent journalism in Central & Eastern Europe.
Donate to TOL!

× Learn more
No, thanks Photo: Abbas Atilay
 
back  |  printBookmark and Share

Russia’s Gadfly RBC Sold to Kremlin-Friendly Media Owner

Group was one of the last major media willing to investigate the hidden dealings of Putin and his circle.

19 June 2017

Russian magnate Mikhail Prokhorov (pictured) has sold a majority stake in the RBC media group to a businessman seen as more friendly toward the Kremlin.

 

The buyer was ESN group, controlled by Grigory Berezkin, which publishes the tabloid Komsomolskaya Pravda and the Metro newspaper, The Moscow Times reports.

 

ESN acquired a 65 percent stake in RBC, plus debt, the company said in a statement 16 June, according to Reuters.

 

RBC “stood out from most of the mainstream media in Russia, which are either controlled by the state or state-run companies, or tend to steer clear of topics which could anger powerful officials,” Reuters writes, going on to describe Berezkin as “deferential” to President Vladimir Putin.

 

RBC’s April announcement that Prokhorov was seeking to sell the holding prompted speculation that the Kremlin had lost patience with its independent-minded reporting, The Moscow Times says.

 

Police raided several of Prokhorov’s businesses including his investment arm Onexim in April 2016 for reasons that remain unclear, sparking speculation of a campaign designed to force Prokhorov into selling RBC.

 

RBC was said to have angered the Kremlin with its reports on the wealth of one of Putin’s daughters. It was the first Russian outlet to reveal the offshore holdings of dozens of Russian officials and their family members named in the Panama Papers leaks.

 

 

  • Three top editors left RBC in May 2016 amid speculation its Panama Papers reporting had angered government officials, The Moscow Times says.

 

  • "Apparently the asset became toxic, and they [the owners] wanted to get rid of it," Elizaveta Osetinskaya, former RBC editor-in-chief who resigned in protest against the dismissal of its chief editor, told Reuters.

 

  • Prokhorov, who also owns the Brooklyn Nets NBA franchise, has been selling his Russian assets and now has more assets in New York than in Moscow, a Nets fan publication says, citing Bloomberg.

Compiled by Ky Krauthamer

back  |  printBookmark and Share

TOL PROMOTION

Announcement

  

Going on Assignment in Prague – January 7-15, 2018

Do you have a passion for foreign reporting? Would you like to develop your skills further or simply gain more confidence? This course is aimed at university students, freelance journalists or activists who would like to gain some practical skills in this field. You’ll learn the best tricks of the trade from storytelling and interviewing techniques to locating your sources and incorporating multimedia.

Throughout the course you will be guided by experienced foreign correspondents from media such as Reuters, the BBC, the Financial Times, and the New York Times. You’ll leave equipped with a publishable story to add to your portfolio. Early bird fee available until September 1, 2017. Apply now! or see more info.


MULTIMEDIA PROJECTS

Moldovan diaries

The Moldovan Diaries is a multimedia, interactive examination of the country's ethnic, religious, social and political identities by Paolo Paterlini and Cesare De Giglio.

This innovative approach to story telling gives voice to ordinary people and takes the reader on the virtual trip across Moldovan rural and urban landscapes. 

It is a unique and intimate map of the nation.

RELATED ARTICLES

© Transitions Online 2017. All rights reserved. ISSN 1214-1615
Published by Transitions o.s., Baranova 33, 130 00 Prague 3, Czech Republic.