Support independent journalism in Central & Eastern Europe.
Donate to TOL!

× Learn more
No, thanks Photo: Abbas Atilay
 
back  |  printBookmark and Share

Kazakhstan Newspapers Feel the Screws Tighten

The authorities are finding creative new ways to silence some independent publications. From IWPR.

by Gaziza Baituova 13 January 2014

Newspapers that carry criticism of Kazakhstan’s government are being squeezed out of existence, media activists in the Central Asian state claim. 

 

The campaign is being conducted by indirect means, through fines and restrictions imposed for minor infractions of publishing regulations. Analysts say the authorities are trying to prevent the independent media from recovering from a series of closures.

 

Two independent newspapers, Pravdivaya Gazeta and Ashyk Alang/Tribuna, and the Communist Party paper, Pravda Kazakhstana, have been temporarily closed on several occasions over the last year.

 

Between fines and suspension orders, Pravdivaya Gazeta managed to publish only a few issues last year.

 

In the most recent incident, it was barred from publishing for three months and fined $560 on 28 December. It was accused of carrying unclear information on its masthead and of printing an issue two days earlier than scheduled.

 

Pravdivaya Gazeta was in trouble from the moment it launched in April 2013, when it was fined for not coming out regularly.

 

Rozlana Taukina, head of media rights group Journalists in Trouble, said the charge was absurd.

 

“It was the very first issue, so there couldn’t have been any interruption in its regularity. But the fine was imposed nevertheless,” she said.

 

Two months later, Pravdivaya Gazeta received its first three-months suspension, accused of exaggerating its circulation figures.

 

The Washington-based watchdog group Freedom House sees the latest suspension as “unacceptable interference in freedom of the press.”

 

“The latest suspension of Pravdivaya Gazeta continues a clear pattern of harassment of independent media in Kazakhstan, whereby insignificant issues with printing regulations – such as printing fewer copies than specified in a newspaper’s registration or printing issues on a slightly different schedule – are used as an excuse to suspend and harass media that the government dislikes,” Freedom House said in an 8 January statement that noted that other papers had suffered “interference under similar pretexts.”

 

The bilingual (Kazakh and Russian) newspaper Ashyk Alang/Tribuna was another new arrival that swiftly ran into trouble.

 

In September, within three months of setting up, the paper was barred from publishing for a three-month period and fined more than $1,000. On that occasion, the offense was not publishing enough – specifically, failure to inform the authorities that the paper was taking a break over the August holiday month.

 

Staff reporter Inga Imanbay said that since an early appeal had failed, the editors decided not to contest the decision.

 

“Court rulings against the opposition press are politically motivated,” she said.

 

At the outset, Ashyk Alang/Tribuna’s founders took the precaution of registering a second title with the similar-sounding name Sayasat Alangy. Since September, they have published that newspaper instead.

 

“In Kazakhstan, where there is harsh pressure on the media, and the authorities can shut down independent outlets under various pretexts, opposition newspapers need to have a plan B,” Imanbay explained.

 

Pravda Kazakhstana, the weekly outlet of the Communist Party, in opposition since the country became independent in 1991, has been subjected to a similar pattern of repeat suspensions and fines in the last year.

 

Taukina said that because of financial troubles in early 2013, Pravda Kazakhstana went from four to two issues a month, leading to a court order for temporary suspension.

 

When the suspension period ended, Pravda Kazakhstana went back to weekly publication, but a couple of months later it was fined and again suspended, this time on the grounds that the registration number given in its masthead was out of date.

 

Taukina said the practice of punishing newspapers for cutting their publishing schedule was new. Press outlets often had to downsize when money is tight, yet this never used to be regarded as a legal infraction.

 

The real motive, Taukina suspects, is that these newspapers carried reports that the Kazak authorities objected to.

 

Pravdivaya Gazeta’s inaugural issue carried extracts from a book written by opposition politician Zamanbek Nurkadilov, who was shot dead in 2005. Pravda Kazakhstana, meanwhile, covered a story about exiled opposition leader Mukhtar Ablyazov’s wife and daughter being deported from Italy to Kazakhstan last summer.

 

Ashyk Alang and Pravdivaya Gazeta emerged last year to fill a vacuum left after a crackdown on established opposition media.

 

In December 2012, a court in Almaty banned eight newspapers and 23 websites affiliated with the Respublika newspaper along with the K+ satellite TV channel, Stan TV and the Vzglyad newspaper, on the grounds that they articulated extremist views.

 

Respublika and some other outlets were linked to Ablyazov, a former banker and now a staunch critic of President Nursultan Nazarbaev. They also came under pressure because they were the only media in Kazakhstan to provide consistent coverage of months of oil-industry strikes in 2011, and their violent culmination in December that year, when police fired into crowds of protesters in the western town of Zhanaozen, leaving 16 dead.

 

Igor Kolov, head of the Public Committee for Human Rights, sees Pravdivaya Gazeta and others as just the latest victims of a campaign to purge critical voices that has been going for several years. Only the methods have changed – procedural infractions are less liable to alarm the international community than criminal charges.

 

“These newspapers give objective information without embellishing it, and without praising the nonexistent achievements of the government,” Kolov said. “Critical media are automatically labeled as ‘opposition.’ ”

 

He added, “If the authorities see Ablyazov’s presence behind every independent newspaper, [he] must be doing well.”

 

Another factor, Kolov said, is that the government dislikes media outlets that are financially and hence politically independent, in contrast to state media and many private outlets that get funding through state contracts.

 

The authorities will also be aware of the readership for independent press.

 

“In villages, I’ve seen for myself how people pass these newspapers around and vigorously discuss and comment on the personalities and events they cover,” Kolov said.

 

Andrei Grishin of the Kazakhstan Bureau for Human Rights and Rule of Law agreed that some newspapers were popular enough to become commercially viable.

 

“The newspaper Tribuna [Russian version of Ashyk Alang] has become well-known and has reached circulation levels that could allow it to fund itself,” he said.

 

Political analyst Zamir Karazhanov pointed to another factor that made the prospects for the independent media sector look even gloomier. The next presidential election is scheduled for 2016, and everyone is asking whether at 73, Nazarbaev might decide not to run again. A managed succession is likely to involve hands-on management of the media story, and independent newspapers would hardly fit with that plan.

 

“Given the prospect of a leadership change, Kazakhstan is entering uneasy times, and the media will play an important role in this process,” Karajanov said. “Past experience in Kazakhstan shows that the natural course affairs is to tighten the screws on the media.”

Gaziza Baituova is an IWPR contributor in Kazakhstan. This article originally appeared on IWPR.net.
back  |  printBookmark and Share

TOL PROMOTION



RELATED ARTICLES

© Transitions Online 2014. All rights reserved. ISSN 1214-1615
Published by Transitions o.s., Baranova 33, 130 00 Prague 3, Czech Republic.