Support independent journalism in Central & Eastern Europe.
Donate to TOL!

× Learn more
No, thanks Photo: Abbas Atilay
 
back  |  printBookmark and Share

A Dangerous New Role for Ukraine’s Media

Freedom has eroded for much of the press, but one television station has a worryingly free hand.  

by Halya Coynash 8 July 2013

Plans last year by Ukraine’s ruling Party of Regions to reintroduce criminal liability for libel rightly sent alarm bells ringing in Ukraine and abroad. The scope for abuse was vast, given the judiciary’s notorious corruption and increasingly eroded independence. 

 

But it’s no less worrying when the courts give some media carte blanche to defame and then other media react with a collective shrug.

 

Dmitry Reva in the courtroom. Image from a video by ictv.

 

The Kyiv Court of Appeal has overturned a 4 April judgment that ordered the government-owned and increasingly subservient UTV-1 channel to issue a retraction over information in a supposed documentary shown twice in prime time. Since the information in question was provably inaccurate, the conclusion seems clear that, at least in certain circumstances, a television company can produce a film, call it a documentary, and invent any details that it likes about a person. 

 

HADES HELL

 

The film Hades Hell is about four bomb blasts in Dnipropetrovsk on 27 April 2012 that made world headlines, coming just five weeks before the Euro 2012 soccer championship, co-hosted by Ukraine. Four men were arrested a week before the first soccer match, with the prosecutor general publicly informing President Viktor Yanukovych that the crime was solved and that his office had proof of the men’s guilt. All men are still in custody over a year later with the trial under way but a verdict still far off.

 

Many question marks hang over the case, but the charges against one of the accused, Dmitry Reva, are of particular concern. He is alleged to have acted as an accomplice by going to the city center to “observe” reaction to the blasts and, if necessary, pass information to the two alleged organizers. He witnessed two blasts, though explosives experts have testified that his planning to be there as it happened was unlikely, as no one could have predicted when the bombs would go off.

 

Further, a prominent legal expert has provided an opinion, now added to the case material, that the actions he is accused of do not constitute a crime. Reva himself has denied involvement and has been able to demonstrate that a call he allegedly made to another suspect during the search of his home was made by one of the Security Service officers. That call was used to justify his remand in custody, yet all attempts to have him released have been rejected. 

 

All of the above elicited considerable publicity and skepticism about the case. Then in October 2012, one week before the parliamentary elections, UTV-1 showed Hades Hell, which presents the case as solved and all four accused as “terrorists,” and contains serious distortions. 

 

TELEVISION JUDGES

 

The only material evidence in the criminal case against Reva is an apparently innocuous exchange of text messages between one of the alleged organizers, Viktor Sukachev, and Reva. The two men studied at university together and have common friends.  Just over an hour after the last explosion, Sukachev sent the following text message: “Are you OK?  None of our lot hurt?” Reva replied: “Yeah, I think so” and received the response:  “Hades Hell, everything at our end seems to be OK”

 

The first minutes of the film show a significantly altered exchange.  Viewers see the words: “From the terrorists’ messages [in the language of the original] and then the supposed message: ‘Everything went well, our people didn’t get hurt’  ‘Good. Now Hades Hell has begun.’ ”

 

Reva’s photograph is on the screen when the presenter muses about the possible reasons why “intellectuals become ordinary bombers” and how “we are dealing with a new type of terrorist.” 

 

Then the presenter claims that “During our investigation we learned that two of the arrested men – Viktor Sukachev and Dmitry Reva – previously worked in the team of a member of the opposition. We were also able to establish that the wrongdoers had in his name corresponded with the head of the Dnipro Hydro-Electric and Zaporizhya Nuclear Power Stations. … You can fully agree that having arrested the group of terrorists, the law enforcers have averted an even greater danger for millions of our citizens. …”

 

A lower court agreed that these and other elements of the film were false and defamatory, and ordered that both UTV-1 and the film’s producer, VTV, issue retractions. They appealed and two months later the Kyiv Court of Appeal found that there had been no defamation.

 

PUBLIC WATCHDOG

 

The appeal court ruling refers to the media’s right to value judgments, including, presumably, judging a person to be a terrorist before the court has passed sentence. The judges ignored the fact that Reva’s photo accompanied assertions regarding “terrorists” that were presented as fact. It found that Reva had not been defamed since his name was not given in the specific offending utterances, including the falsified text messages. 

 

In the claims about correspondence from the opposition lawmaker’s headquarters, the court treats the first, factually undisputed, sentence – that Sukachev and Reva had worked for the member of parliament – as entirely separate. It then reasons that, as the next sentence speaks of “wrongdoers” without giving the names, it cannot be said to refer to Reva. It even says that the film producer is encouraging viewers “to form their own opinion.”

 

This sounds marvellous, as do the references to provisions in national legislation on media freedom, the European Convention on Human Rights, and European Court of Human Rights case law. We are reminded, for example, that the court in Strasbourg has on many occasions stressed the importance of the media’s role as public watchdog.

 

The problem is that the Ukrainian court has turned everything on its head and not one of the four cases it cites supports its position. Nor could they, since the role of a public watchdog is to protect the public’s right to know, not to manipulate and mislead its audience. The film in question, which claims to be a documentary, consciously distorts evidence and presents fictitious assertions as “journalistic investigations.” Its showing, especially given the assertions about links with an opposition member of parliament, just before the elections, was already worrying. The Court of Appeal’s ruling can only fuel this concern. 

 

DANGEROUS ROLE

 

Under Yanukovych television channels in general, and UTV-1 in particular, have become increasingly bland, lacking in balance, and increasingly willing to muffle or distort stories that could show those in power in a bad light.

 

The last few months have seen a number of changes in media ownership, with most of the new owners of major television or printed press outlets being close to the president and those around him (most notably Serhiy Lyovochkin, Head of the President’s Administration). The last more or less independent TV channel, TVi, and journals, including Forbes Ukraine, that had been critical of the present regime are now in new hands. Civic and media organizations have suggested that the media are being brought into line before the 2015 presidential elections.

 

UTV-1 has often appeared to work in close cooperation with members of the government and law enforcement bodies, especially with respect to the prosecutions of former Prime Minister and opposition leader Yulia Tymoshenko.

 

The court’s endorsement of UTV-1’s role as investigator and judge, and lack of concern about the questionable methods used to shape public opinion about a criminal case are an alarming precedent. With presidential elections on the horizon, a green light has been given to circulation via the media of false information about political opponents, inconvenient journalists, civic organizations, etc. This is a powerful and dangerous weapon. 

Halya Coynash is a journalist and member of the Kharkiv Human Rights Protection Group, on whose website a version of this commentary was previously published.

back  |  printBookmark and Share

TOL PROMOTION

RELATED ARTICLES

© Transitions Online 2014. All rights reserved. ISSN 1214-1615
Published by Transitions o.s., Baranova 33, 130 00 Prague 3, Czech Republic.